Något som verkligen har kompletterat min undervisning är kurser i rytmik. De ökade mitt intresse i att söka och dela ny metodik (aktiviteter) kring hur vi kan utforska musiklära/musikens olika element (puls, tempo, tonhöjd, osv.) på mer lekfulla sätt bl.a genom att vi gestaltar det vi hör och upplever i musiken. Särskilt lekar där vi jobbar mer grovmotoriskt verkar underlätta för många yngre att uppfatta det abstrakta med musik. Ett annat tips är också att pryda väggarna i lektionssalen med musiklära, lekar och inspiration som lockar till elevernas egna engagemang, fantasi, fridans, fokuserad lyssning…
(Rytmik förknippas med både 1) läran om rytmer, 2) en metod. Vi växlar mellan sinnen och arbetar medvetet med både syn, hörsel och taktila (grovmotoriska) intryck. Rytmikpedagogikens skapare var Émile Jaques-Dalcroze. Annat relaterat: Solfége)
Tips: Boken ”Spela med hela kroppen” (Eva Nivbrandt Wedin), material av bra pedagoger som t.ex Artie Almeida.